Dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego skierowana jest specjalna oferta.
Do przedszkola przyjmujemy dzieci o specjalnych potrzebach terapeutycznych, w wieku 2,5-6 lat. Pracujemy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, dziećmi z autyzmem, z zespołem Aspergera.
W przedszkolu prowadzona jest terapiia dzieci niepełnosprawnych, odpowiednio do ich możliwości, w oparciu o Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne (IPET), opracowane przez zespół nauczycieli i terapeutów.
Dzieciom zapewniamy kompleksową terapię, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu poradni psychologiczno- pedagogicznej.
Placówka zatrudnia psychologa, oligofrenopedagoga, logopedę, muzykoterapeutę, terapeutę integracji sensorycznej, surdopedagoga, specjalistę gimnastyki korekcyjnej, dogoterapeutę oraz felinoterapeutę.
Współpracujemy ze specjalistami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jastrżebiu-Zdroju oraz z Bursztynkiem – Niepubliczną Specjalistyczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Wodzisławiu Śląskim.
W życiu małego dziecka szczególną rolę przypisuje się jego umiejętności poznawania otaczającego świata, rozumienia go, dostrzegania związków w nim zachodzących i współdziałania. Nie każde dziecko przebywa tę trudną drogę w taki sposób, jakbyśmy tego oczekiwali. Poznanie możliwości i potrzeb dziecka pozwala nam na takie planowanie pracy, by maksymalnie wykorzystać naturalny potencjał dziecka, a także stworzyć mu warunki i możliwości doświadczania w różnych warunkach i sytuacjach. W tym celu zespół pedagogów i terapeutów stworzył Program psychostymulujący dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Program daje możliwości wyboru odpowiedniego poziomu ćwiczeń w danym obszarze, dostosowanych do umiejętności i możliwości dziecka a także rozwijanie jego szczególnych zdolności.
Cele działań terapeutycznych:
-Stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka.
-Prowokowanie do podjęcia aktywności własnej.
-Ćwiczenia koncentracji uwagi.
-Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
-Rozwijanie i usprawnianie percepcji słuchowej i koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
-Kształcenie kompetencji komunikacyjnych i językowych; wzbogacanie zasobu słownictwa.
-Wyrównywanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji.
-Kompensowanie braków w rozwoju fizycznym i psychicznym.
-Maksymalne usprawnianie i rozwijanie zaburzonych funkcji fizycznych i psychicznych.
W pracy z dziećmi stosujemy:
-Ruch Rozwijający wg Weroniki Sherborne
-Metodę Dobrego Startu prof. M. Bogdanowicz
-Muzykoterapię
-Terapię ręki
-Integrację Sensoryczną
-Gimnastykę korekcyjno-kompensacyjną.